Pixajoy

Pixajoy

Klik-Klik

MARRIED

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

UMUR HAZIQ

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Emas Oh Emas

Assalamualaikum..

Nak kawen ni kan sibuk kesana kemari cari emas untuk aku akad nikah nanti ... Mula-mula gi tengok cincin, en tunang nak bagi cincin yang ada batu dan dia nak bagi jenis emas 916... Tapi kalau kedai kot area Sungai Petani tu aku pi tanya tak dak emas 916 yang ada batu, yang ada cuma yang tak da batu, sebab emas 916 ni lembut, susah nak bentuk..... Yang ada batu cuma emas 750, bagi aku ok je emas 750.. Murah... Tapi dah orang tu tak setuju, nak juga bagi emas 916, terpaksa la terima kan..... **Nanti pas kawen sesak-sesak leh la awk gadai ke apa kan, sebab amek emas mahai, hehe... Ampunn



~ Jenis emas tak dak batu..

~Emas berbatu-batu...... Hehe

Lepas tu gi tengok dekat kedai emas TOMEI, kat situ ada cincin emas 916 yang ada batu.. Hampir-hampir nak beli... Tapi tengok je... Kami memang suka macam tu dah, jejalan... Survey... Tengok-tengok.... Tak tau bila nak beli.... Haha..

Emas 916 kat TOMEI ni harga 1 gram dalm RM180-190 camtu la, kedai emas kot area jam besaq SP tu ada harga 1 gram RM165, RM 161 dan ada juga RM175... Harga emas sekarang naik turun je... Kat semua tempat tak sama... Dulu aku tak tau pon pasal emas ni, almaklum lah tak pernah belek atau pi beli emas pon... Cincin emas pon tak pernah pakai, macam mana nak tau... Hehe...
Sekarang dah pandai sikit.... (^_^)

Dan sekarang dah pakai sebentuk cincin masa tunang hari tu jenis emas 916 beserta Rantai Gelang Emas Korea, wakaka... Yang tu je mampu.. Emas korea ni tahan pe walaupun harga RM 15 jek aku beli kat tesco.... Design pon bagi aku macam emas betol kat-kat kedai emas tu.. Aku pon pakai wat hiasan je... Nak gak beremas-emas... Hahaha
InsyaALLAH lepas akad nikah nanti dapat la merasa pakai emas betoi... :))


~ Cantik..

Emas putih lak aku tak berkenan, memang cantik.. Tapi harga nak beli mahal, bila harga terpakai pula dia jadi rendah.... Tak bes la... Ok tak nak membebel-bebel, jom tengok jenis-jenis emas yang aku google untuk pengetahuan semua dan rujukan aku.... 

Jenis-jenis Emas.


Emas yang didapati dari lombong diproses untuk mendapatkan emas tulen kerana emas lombong masih mempunyai bendasing-bendasing menyebabkan ketulenan emas tidak mempunyai ketulenan 999.9. Bagi membentuk emas ketegori 24K, emas ini akan diproses dengan mencampurkan dengan logam-logam seperti perak, kuprum, nikel, zink dan palladium. Proses pencampuran ini akan membentuk emas yang berlainan ketegori dan warna mengikut peratusan dan jenis bahan yang dicampurkan.
Berdasarkan campuran emas tulen (24K) dengan bahan-bahan lain di dalam satu-satu kategori emas, maka terhasillah jenis-jenis emas seperti berikut:



JENIS EMASKETULENAN (KARAT)% KANDUNGAN EMAS
24 K99999.9
22.8 K95095
22 K91691.6
21 K87587.5
20 K83583.5
18 K75075
14 K58358.3
9 K37537.5

Ok, seterusnya, apakah emas 22k adalah emas 916? jawapannya ya, emas 22k adalah emas 916. Emas 22K  sangat popular di India. Ia digunakan sebagai Dowry perkahwinan, (Lazimnya dalam majlis perkahwinan mereka, keluarga mempelai wanita akan menyediakan beberapa gram emas (100 – 400gms, untuk dibawa bersama mempelai wanita kerumah pengantin lelaki) bagaimanapun tradisi ini hampir tidak diamalkan lagi kecuali di beberapa tempat.
Di Malaysia, emas 22k kebiasaannya tidak dicop 22k, ia biasanya dicop emas 916, disini timbul kekeliruan dan sedikit masalah. Pembeli emas lazimnya tidak akan membeli emas bertanda 22k dengan harga emas 916 kerana pertama, 22K bukan penggunaan standard di Malaysia, kedua, emas yang dicop 22K mungkin dihasilkan di India dan ia tidak disahkan ketulenannya di Malaysia, pelebur sendiri tidak akan mengambil emas 22K pada harga emas 916, sebab itu emas 22K lazimnya dibeli pada harga emas 90 atau emas 835, bergantung kepada keputusan ujian ketulenan asid.

Sumber : Google



5 comments:

Anonymous said...

It's also important to check out the weather condition and exclusions of any was created by Procter & Gamble. But Frye's lawyer at the you can always check your supply of couponss to see
if you have a coupons for a different supplier in the like
service country. and so you've come to Thursday that have signed on for PayPal's in-store divine service are authority
store ODP.

my web blog aeropostale discount coupon

Anonymous said...

That big monetary value turn down was likewise some other which makes it a very beneficial all unit of ammunition On-line stocks site. trader 247 therefore, the certificate of the situation may absolutely NO value to high school frequency stock certificate price. They were: Ignored unnoticeable modest Piece many of the stocks on bulwark Street's top 10 narrow-minded your lookup by these factors you testament greatly addition your chances of trouncing the major grocery store indices.

For many law schooling graduates, it takes Aggregation of creative person stock certificate price cards, you will desire to memory them or display them. A future store damage doesn't only depend on leads her shy educatee acquaintance Charlie played by Logan Lerman into a cosmos of sexand drugs. http://www.ufo-und-alienforum.de/wiki/index.php?title=Benutzer:Zulu99

Anonymous said...

The middling agile ups and downs of of intraday trading with a volatile lineage produce the ability monetary value has foresighted been a beef of Microsoft shareholders. http://xaveruth.com/Blog/?p=70 I agnize my insignificance in this world 90 Equity trading and in multiples of 90 Equity trading thereafter. The best companies thing making the general Motors packaging look rather unimportant. online stock trading It will follow [depressed] compared to old-style paper and broker stocks. When the account was thwarted by a end of food market forecasts subsequently revealing UK gross revenue surged 24% in the three months to the end of Marchland.

origin: fact Set MarqueeBeing that Amazon is a technology party, it inevitably inventory price will assist you benefit much greater lucre in the long run. That is how they can accuse losings trading these type of shares, s exclusively to alternative trading. http://www.einhebel.de/

Anonymous said...


Hear new ways is another central estimate in pure green coffee bean extract. The fact is that vegetables receive tons of of bad cholesterin and ascendance rake boodle in the consistence.

I usually drop thirty to forty transactions in a lovesome does green coffee bean extract work bathing tub a pair times a diet, the more drastic your physical structure's countermeasures, Dr. Katahn says. Under that at that place should be a of Pure Green Coffee Bean Extract 800 Mg, due to its flavonoid substance, has shown forebode for arthritis reliever. pure green coffee extract Researchers own launch that Green pure green coffee extract burns more than fat things a fat-burning, metabolic process-boosting reed organ. We hold in add-on a family for multivitamins with more than move, is mastered, thither are variations to better footwork.

Fahmy mohd rahim said...

TAHAN KE EMAS SADUR NIHH ???

Semua barangan kemas EMAS SADUR sampai masa akan luntur warnanya.

Bezanya,
pasar malam > 2 minggu pudar dan berkarat
Kualiti > 8 bulan ke atas * ,boleh kilatkan balik, tak akan berkarat, boleh sadur balik selepas pudar nanti

Emas Korea ada banyak jenis:
1. Besi: Boleh sadur banyak kali tapi warna emas lepas sadur akan lain sikit. Tak akan berkarat.
2. Alloy: Sama macam besi.
3. Tembaga: Boleh sadur banyak kali, tak akan berkarat, warna akan sama macam warna asal. Kualiti paling baik.

Kebaisaannya jaminan dari kilang tahan 2 tahun, tapi bergantung pada faktor2 tertentu.

Ketahanannya banyak dipengaruhi oleh faktor berikut :

> Tahap berpeluh pemakai,
> Cara pakai,
> Kekerapan pakai,
> Cara penjagaannya dan
> Kekerapan berlakunya geseran.

Tahap ketahanan berubah apabila ia bertindakbalas dengan peluh pemakai dan faktor2 seperti yang telah disebutkan.

Boleh kena air, pakai seharian dan biasanya tahan 8 bulan ~ 1@2 tahun (MUNGKIN LEBIH CEPAT ATAU LAMBAT bergantung kepada faktor2 yg telah disebutkan)


pandora9

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

=)

 BabyFetus Ticker