Pixajoy

Pixajoy

Klik-Klik

MARRIED

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

UMUR HAZIQ

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Inai Pokok

Assalamualaikum....

Hari ni nak updet mengenai inai, aura nak kawen mai dah... Hehe... Mesti la kan...
Inai ni inai pokok, aku amek masa balik kg ari tu..... Nanti aku updet mengenai Inai Tiub plak.... Tapi nak kawen lebih cantik pakai inai pokok, orang kampung macam aku ni mudah la nak dapat inai pokok, belakang umah je... Nasib mak aku tanam pokok inai, ada la juga.. Kalau orang bandar mana nak cari pokok inai kan, kena la pakai inai tiub, tu pon kalu jumpa yang warna dia merah cantik, kalau guna warna dia jadi hitam kelam mesti la tak cantik kan..

Tapi inai pokok yang mak aku tanam ni bila pakai pon sangat lah oren, xmerah.. Pakai inai kalau merah la cantik kan, ni oren je mana bes...

So aku google cari petua nak merahkan inai ni camna, dah jumpa aku terus ikut petua tu kot2 menjadi kan.... Dan hasilnya, memuaskan juga...

Petua yang aku jumpa tu dia suruh perah air limau, xkira la limau apa... Janji limau.. So aku masukkan perahan limau nipis dekat 5 biji gak kot, masukkan gambir sikit, daun sireh 2,3 helai pastu tumbuk sampai lumat...... Tumbuk sendiri guna lesung batu kat umah yang dok tumbuk cabai tu, haha.... 2 jam gak aku dok menumbukk, tumbuk sikit2 daun tu, xleh la tumbuk semua sekaligus, nanti bersepah abis, lagipon mana muat lesung batu tu nak tumbuk suma, huhu....... Pastu petua orang lama cakap orang yg tumbuk tu je kena tumbuk sampai abis, xleh tukaq orang nanti xmerah.... Hahaha..... Betoi ka?? Cam pelik je.. Tapi memang aku je yang menumbuk dari mula sampai abis, sebab semangat.... Depa nanti aku suruh pakai je :)

~Ni proses nak tumbuk inai, macam tok bomoh dah gayanya... Haha..


~Dah Siap di tumbuk, boleh la pakai... :)

~Dah siap di tempek kat jejari masing2...... Kami suma pakai sebelah jari je, housemate aku sorang lagi tu sakan, tempek 2,2 belah jari..... Macam orang nak kawen dah... Hehe...
Bes gak men2 gan inai ni..... :)

~Ni baru lepas basuh.. Nampak oren cket.... Tapi lama2 pakai kat kuku tu merah..... Sukaaa........

~Ni aku pakai inai tiub, saja gatal2 tangan melukis bagai... Macam apa lagi dah, kat kuku tu warna inai pokok yang aku pakai ari tu.....

Psstt : Betol ke kalau xkawen lagi xleh pakai inai sebab nanti xnampak seri??? Hmmm..... Aku memang dari kecik lagi suka men2 gan inai ni, time nak raya mesti cari inai... Bagi aku macam biasa je.... huhu... Ntah la kan...

2 comments:

Dahliasayang said...

aku dulu pakai inai tiub.picit je kat tangan pastu siap laaa...
tapi inai tiub ni kalau pakai lama sangat,jari rasa kebas..okey la.
tahan kat jari seminggu lebih jugak.kat kuku pun lama jugak....

Fatin Khadir said...

Pakai inai tiub cepat, kjap je dh merah terang... Tapi kat kuku tu yg xbes sbb dia cpat pudar, nnt lma2 oren... Xmcma inai pokok....Huhu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

=)

 BabyFetus Ticker